Magazin

MEDICOR Zrt. Egészségmagazinja

5c9d02db21c4f409771794.jpg

A böjt ősi hagyományai: erősebbé és szellemileg is fittebbé válhatunk

Témakörök: Életmód, táplálkozás Diéta, fitness Kutatás Érdekesség


A tavaszi böjtnek ősi hagyományai vannak, mely számtalan pozitív hatással járhat. Nem csak erősebbé, egészségesebbé és szellemileg is fittebbé válhatunk - kiderül, hogyan! - olvasható az egeszsegkalauz.hu-n.

Az ételmegvonásról már az ókorban is úgy vélték, hogy alkalmas eszköz a szellemi, a lelki és a testi megtisztulásra, a betegségek megelőzésére vagy a gyógyulás elősegítésére. Hazánkban a legismertebb talán a keresztény hithez kapcsolódó, húsvét előtti nagyböjt szokása, de az egészségtudatosság jegyében egyre népszerűbbek a különböző méregtelenítő böjtölések is, amelyekre leggyakrabban szintén a tél végi, kora tavaszi időszakban kerül sor.

A böjt személyre szabható

Böjtölni lehet fél napig vagy akár hetekig, s vannak úgynevezett szakaszos fajtái is, amelyek folyamatosan tarthatók. Legszigorúbb formája a teljes tápanyagmegvonás, amit vízkúrának is neveznek. Ennél enyhébbek a különböző léböjtök, amelyek során préselt gyümölcs- vagy zöldséglevek, illetve gyógyteák is fogyaszthatók. Ezeket követik azok, amelyek csak bizonyos élelmiszerek fogyasztását engedik meg, így például gyümölcsökét, nyers ételekét vagy kásákét, s végül azok, amelyek során csak bizonyos ételektől kell tartózkodnunk, ahogyan a húsvéti nagyböjt idején a hústól és az állati zsiradékoktól.

Így hat a testre a böjtölés

Több állatkísérlet is igazolta már, hogy a visszafogott táplálkozás, az alkalmankénti koplalás növeli az élettartamot. Ez minden bizonnyal az emberre is igaz, s nem csak azért, mert az elhízás több súlyos betegség kockázati tényezője. Kiderült az is, hogy az éhes ember gyomrában olyan hormon termelődik, amely takarékos üzemmódra állítja a testet: csökkenti a szívverést és a vérnyomást. Az ételmegvonás tehát hasznos nyugalmi időszakot biztosít az emésztőrendszernek és a keringésnek is, ráadásul egy-egy rövidebb koplalás az immun- és a nyirokrendszer számára is hasznos. Mindemellett az éhezés következményeként felszabadulnak a szervezetben tárolt méreganyagok, így lehetővé válik azok kiürülése. Fontos tudni azt is, hogy hosszabb, szigorú böjtölés csak orvosi felügyelettel ajánlott. A bélbolyhok például már egy-két nap után sorvadásnak indulhatnak, s károsodhat a természetes bélflóra.

Megérinti a lelket is

A koplalás nem csak fizikai változásokat okoz szervezetünkben, lelkünkre, szellemünkre is hatással van. Kizökkent a megszokott rutinból, megtanít uralkodni ösztöneinken, vágyainkon, fejleszti az önfegyelmünket, növeli a belső erőnket, a kitartásra és az állhatatosságra való képességünk pedig önbizalmat ad.

Kiegyensúlyozza az agyat

A böjt segíthet jobban megismerni saját gondolatainkat, mivel koplalás során az agy két féltekéje a megszokottnál kiegyensúlyozottabb állapotba kerül. Míg normál esetben általában a tárgyilagos, kritikus, elemző bal félteke dominál, álmainkban, meditáció alatt, s koplalás hatására is ez pihenő üzemmódra vált, s aktívabbá válik a kreativitásért, intuícióért, hatodik érzékért „felelős” jobb agyféltekénk.

Ráadásul mivel figyelmünket ilyenkor nem vonja el az emésztés sem, így éber állapotban ritkán tapasztalt, különleges élményekkel gazdagodhatunk azáltal, hogy jobban tudunk figyelni a jobb agyféltekéből érkező jelzésekre.

Forrás: EgészségKalauz   
Fotó: pixabay.com

 

5a3ae39aa9539.jpg

Higanyveszély: eltört a lázmérő!

Fejlesszük egyensúlyunkat bokagyakorlatokkal

Futópadon gyakorolnak a sérült csecsemők