Magazin

MEDICOR Zrt. Egészségmagazinja

A fruktózbevitel csökkentése hozzájárul a fogyáshoz

Témakörök:

A Texasi Egyetem Délnyugati Egészségügyi Központ kutatóinak nemrég megjelent tanulmánya szerint az alacsony szénhidráttartalmú diéták követői azért is fogynak, mert a fruktóz-fogyasztásukat is csökkentik így.

Dr. Elizabeth Parks, a klinikai táplálkozástudomány professzora elmondta, hogy a kutatásuk eredményei azt sugallják, hogy az ideális testsúly megtartásában a megfelelő szénhidrátok fogyasztása legalább annyit számít, mint az, hogy hány kalóriát viszünk be. A tanulmány bemutatja, milyen gyorsan is készít a szervezet fruktózból zsírt. A fruktóz, a glükóz és a szukróz (utóbbi a fruktóz és glükóz keveréke) mindegyike cukor, de különbözőképpen alakul át a szervezetben, és mindhárom zsírsavakká alakul. Az emberben a zsírsavképzés fő helye a máj, ami szabályozza a cukrok anyagcseréjét, vagyis eldönti, hogy azonnal felhasználja-e a szervezet a glükózt, illetve hogy glikogén vagy zsírsavak formájában elraktározza azt. A fruktóz azonban kikerüli a májat és elárasztja a szervezetet.

Olyan ez, mintha belógnánk egy koncertre mondja Dr. Parks. - Ez a kevésbé ellenőrzött anyagcsere-út vezet magasabb zsírsavtermeléshez. A fruktózt, mely természetes formában a gyümölcsökben található, nagyon gyakran használják a feldolgozott élelmiszerek előállításához. Sok gyártó használja a magas fruktóztartalmú kukoricaszirupot, mert ez olcsóbb és jobban oldódik, mint a kristálycukor.

A tanulmányban bemutatott randomizált vizsgálat során három csoportot alkottak. Az elsőnek az orális cukorterhelésnek megfelelően kellett egy csak glükózt tartalmazó cukoroldatot elfogyasztani, a másodiknak fele-fele arányban volt az oldatban glükóz és fruktóz, míg a harmadiknak 25% glükóz és 75% fruktózt kellett meginni, majd néhány óra múlva ebédelhettek. Az eredmények azt mutatták, hogy már a fele-fele arány esetén szignifikánsan emelkedik a zsírsavtermelés, valamint a reggelire elfogyasztott fruktóz elősegítette az ebédkor elfogyasztott zsírsavak elraktározását.

A bevitt fruktóz 4 óra alatt alakult át zsírsavakká ezekben az egészséges egyénekben, de Dr. Parks véleménye szerint az elhízottakban ez hamarabb bekövetkezhet, mivel ez a folyamat amúgy is fel van pörögve. Ő azt javasolja, hogy aki fogyni szeretne, ne a gyümölcsöket hagyja el az étrendjéből, hanem a magas fruktóztartalmú feldolgozott élelmiszereket, és kezdjen testmozgásba, mert az amerikaiak nagy része túl sok kalóriát fogyaszt a szükségleteihez képest.

A tanulmány a Journal of Nutrition legfrissebb számában jelent meg.

5a3ba93943c8c.jpeg

Kis súlyú újszülöttből sikeres felnőtt

5a3ba9e528e33.jpeg

Fehérjedús fogyókúra

5a3ba95f672df.jpeg

Mínusz 9 és fél kiló krumplidiétával