Magazin

MEDICOR Zrt. Egészségmagazinja

A hazai egészségesebb?

Témakörök:

Sokan preferálják a „helyi termék” megjelöléssel ellátott élelmiszereket a szupermarketekben. De biztosan jobb az, ami hazai? Attól függ! - mondja a dietetikus.

 „E mozgalom lényege, hogy a vásárló a lakóhelye közeléből származó, friss, és így értékesebb élelmiszereket részesítse előnyben, és ne a több ezer kilométert utaztatott, tartósított árukat” – magyarázza a chicagói okleveles dietetikus, Dawn Jackson Blatner, az Amerikai Dietetikusok Szövetségének szóvivője. „A helyi alma nem biztos, hogy jobb, de kétségkívül frissebb, mint a hosszú utat megtett, előre csomagolt termék.” 

 „Minél több idő telik el a gyümölcs leszedése és elfogyasztása között, annál több értékes tápanyag veszik el” – teszi hozzá Andrea Giancoli, Hermosa Beach-i okleveles táplálkozási tanácsadó. „Amint leszednek egy gyümölcsöt, az oxigén és fény hatására veszíteni kezd tápértékéből. A vízben oldódó C-vitamin érzékenyebb, míg a szilárdabb tápanyagok, mint a béta-karotin, lassabban veszítenek értékükből. Tehát, aki a közelben termesztett, friss gyümölcsöt-zöldséget eszik, az több értékes tápanyaghoz jut, de csak akkor, ha azonnal elfogyasztja, és nem a kamrában tárolja hetekig” – figyelmeztet Giancoli. 

 A másik előnye a hazai termésnek a finomabb íz. „Sok páciensem azért választ hazait, mert a szezonban szedett zöldség-gyümölcs jobban ízlik.” – mondja Blatner. 

 „Azért vannak kivételek.” –teszi hozzá Giancioli. „A csonthéjasok és a hüvelyesek, héjuknak köszönhetően nem veszítenek ízükből, és tápértékükből.” 

 A húsoknál nem a származási hely a fontos, hanem az, hogy mivel etették az állatot. Ha közeli farmról vásároljuk a húst, kérdezzük meg, hogy takarmánnyal etették vagy legeltették az állatokat. A legeltetett marhák húsa az egészséges zsírsavakat nagyobb arányban tartalmazza, mint a takarmányon élőké.  Arra is rá kell kérdezni, hogy az állatok kaptak-e antibiotikumot, vagy valamilyen hormonkészítményt. A baromfi- és tojásvásárlásnál ugyanezekre kell figyelni. 

 A tejtermékek tápértéke nem tér el jelentősen aszerint, hogy szupermarketben vásároljuk, vagy közeli farmról, viszont sokaknak jobban ízlik ez utóbbi, meséli Blatner. 

 A két dietetikus egyetért abban, hogy a lényeg a zöldségben, gyümölcsben, teljes kiőrlésű gabonában gazdag étrend, és nem az, hogy honnan szerezzük be ezeket: „Az a fontos, hogy egészséges élelmiszereket válasszunk, és ha van rá lehetőség, miért ne választanánk a hazait?”

Termékajánló:

Low Fat asztali grill

Forrás: Medipress

Fejlesszük egyensúlyunkat bokagyakorlatokkal

Futópadon gyakorolnak a sérült csecsemők

5a3ba93943c8c.jpeg

Kis súlyú újszülöttből sikeres felnőtt