Magazin

MEDICOR Zrt. Egészségmagazinja

A szénhidrátszegény diéta hátrányai

Témakörök:

Az Archives of Internal Medicine januári számában egy olyan kutatás eredményeit tették közzé, amely szerint alacsony szénhidráttartalmú diétát követőknél az alacsony zsírtartalmú étrendet fogyasztókkal szemben csökkent a vérnyomás.

Ami megdöbbentő, hogy az alacsony szénhidráttartalmú étrendet követők csak napi 20 gramm vagy annál is kevesebb szénhidrátot ehettek naponta – ez megfelel egy közepes méretű almának, vagy egy normál szelet kenyérnek. A napi 20 gramm szénhidrát nem elegendő az agy működéséhez szükséges glükóz biztosításához. Mivel a szénhidrátok a szervezetünk fő energiaforrásai, ha a szervezet nem kap belőlük eleget, akkor saját zsírtartalékait kell elégetnie (lipolízis) az energiatermeléshez.

A „B terv” problémái

A lipolízis erőfeszítés nélküli zsírégetés. De ez súlyos problémákhoz vezethet, mivel amikor a máj lebontja a zsírokat, hogy energia legyen belőle, zsírsavak keletkeznek, melyeket ketonoknak vagy ketontesteknek nevezünk. Ha a ketonok felszaporodnak a vérben, ketózist idéznek elő, mely zavart gondolkodást, csökkent energiát, csontbetegséget és veseproblémákat eredményezhet. A ketonok egyike az aceton, egy szerves oldószer, a műanyagok alapanyaga, így cseppet sem meglepő, hogy az aceton különösen mérgező a szervezet számára.

Mennyi szénhidrát a biztonságos?

Ha úgy döntünk, hogy alacsony szénhidráttartalmú diétát kezdünk, konzultáljunk előtte orvosunkkal vagy egy dietetikussal a lehetséges kockázatokról, így elkerülhetjük, hogy szervezetünk a zsírokat és az izmokat alakítsa glükózzá.

Az ajánlott  napi szénhidrátbevitel 130 gramm, de 70 gramm alá ne menjünk. Két adag gyümölcs, 2 adag zöldség, és 2 adag keményítő tartalmaz körülbelül 70 gramm szénhidrátot. A napi legalább 100 gramm megcélzása még jobb a ketózis kivédésére vagy leküzdésére. A gyümölcsök és zöldségek fogyasztása növeli az étrend a vitamin-, az ásványi anyag- és rosttartalmát.

A tanulmány résztvevőinek másik csoportja alacsony zsírtartalmú diéta mellett az Orlistat nevezetű fogyókúrás szert is szedte. Ez sem volt kockázatmentes,  az Orlistat nem ajánlott hosszú távra, mert csökkenti a zsírban oldódó vitaminok (A, D, E, K) felszívódását.

Mindegy milyen diéta mellett döntünk, egy vérvétellel meghatározható a D vitamin szintje. Napjainkban a legtöbb ember D-vitamin hiányban szenved, különösen télen, és ez csak ronthatja a magas vérnyomást és koleszterinszintet, csakúgy, mint a csontbetegségeket is.

Termékajánló:

Kenyérsütőgép, BM801

Forrás: Medipress

5a3ba93943c8c.jpeg

Kis súlyú újszülöttből sikeres felnőtt

5a3ba9e528e33.jpeg

Fehérjedús fogyókúra

5a3ba95f672df.jpeg

Mínusz 9 és fél kiló krumplidiétával