Magazin

MEDICOR Zrt. Egészségmagazinja

A vibráció formál és egészséges

Témakörök:

A vibráló edzőgépek, melyek egyre nagyobb számban terjednek el az edzőtermekben, segíthetnek a különösen veszélyes, mélyben rejtőző zsírpárnák ledolgozásában. Ezek a hasi szervek körül helyezkednek el, és kapcsolatba hozhatók a 2-es típusú cukorbetegség, a magas vérnyomás és a szívbetegségek kialakulásával.

"Szerintünk jó lenne összekombinálni az aerobik gyakorlatokat az egész test vibráltatásával a fogyókúrás programokban.” – mondta a tanulmány vezetője, Dirk Vissers, a belga Antwerpeni Egyetem Artesis Főiskolájának fizioterapeutája.Az egész test vibrációját alkalmazó tréning során guggolást, kitöréseket, lábemeléseket, fekvőtámaszokat és felüléseket végeztek egy olyan felületen, mely enyhe vibrációs impulzusokat továbbít a lábfejen át az egész testbe. Ezek a vibrálások gyors izom-összehúzódásokat idéznek elő, mely növeli az izom tömegét.

Módszer
A vizsgálathoz Vissers és munkatársai 79 túlsúlyos és elhízott felnőttet négy csoportba osztottak. Az egyik csoport diétázott, de nem edzett, a másik csoport a fogyókúrás étrend mellé hagyományos aerobik és erőnléti edzéseken vett részt, a harmadik csoport diétázott és heti háromszor vibrációs tréninget végzett felügyelet mellett. A negyedik – kontroll – csoport semmit sem változtatott az életmódján. A résztvevők közül 61 teljesítette a tanulmányt, mely egy hathónapos intervenciós szakaszból állt, majd az ezt követő fél évben arra bíztatták őket, hogy tartsák fenn az egészséges étrendet és a testmozgást saját erejükből.

"Az egy év során csak a vibrációs edzést végző csoport tudott fenntartani egy 5 %-os testsúlycsökkenést, mely már elegendő volt ahhoz, hogy javuljon az egészségi állapotuk.” – mondta Vissers az amszterdami Európai Elhízási Kongresszusra készített nyilatkozatában, ahol a tanulmány eredményeit is közzétette.

Több fogyás
Az első hat hónap során a csak diétázó csoport kb. 6 %-ot veszített a testsúlyából, de az ezt követő 6 hónapban már nem érték el az 5 %-ot. A fogyókúrázó és hagyományos mozgásformákat végző csoport tagjai az eredeti súlyuk 7 %-át veszítették el az első hónapban, és nagyjából meg is tartották a tanulmány végéig. A vibrációs csoport tagjai 11 %-ot fogytak az intervenciós szakaszban, az utánkövető időszakban pedig 10,5 %-os fogyást tartottak fenn. A kontrollcsoport tagjai tovább híztak.

A hasi zsírpárnára gyakorolt hatás
"A legnagyobb meglepetés, – számolt be Vissers a Reuters Health-nek - hogy a vibrációs edzés hatással volt a hasi szervek köré rakódott zsírszövetre, ami igen fontos, mivel ez a hájréteg központi szerepet játszik a metabolikus szindróma kialakulásában.”A vibrációs csoport tagjai jelentősen többet fogytak az intervenciós szakaszban ebből a káros zsírrétegből, mint a többi résztvevő, és a fogyás nagyobb valószínűséggel maradt fenn az utánkövetési időszakban is. „Véleményem szerint a vibrációs testedzés hasznos összetevője a mozgásnak, az egészséges életmódnak és a kalóriacsökkentésnek.” – mondta Vissers.

Nem passzív mozgás
A vibrációs gyakorlatok pontos végrehajtása nagyon fontos. „Ha túl könnyűnek találja, akkor lehet, hogy nem jól hajtja végre a gyakorlatokat.” – mondta Vissers. „Az edzőtermekben gyakran azt látjuk, hogy az emberek csak állnak a gépen, fogják a kapaszkodót, és nem csinálnak semmit.” A Vissers és munkatársai által vezetett 30 perces edzések során fokozatosan emelték a gép sebességét és intenzitását. Ugyanígy változott a gyakorlatok változatossága és időtartama. Az első három hónapban 11,9 percet töltöttek átlagosan a gépen, mely 14,2 percre növekedett a második három hónap végére.

A vibrációs edzés során nagyon fontos a felügyelet, és minél tovább tart, annál jobb.

Termékajánló:

Alakformáló masszázsöv

Forrás: MediPress

5a3ae39aa9539.jpg

Higanyveszély: eltört a lázmérő!

Fejlesszük egyensúlyunkat bokagyakorlatokkal

Futópadon gyakorolnak a sérült csecsemők