Magazin

MEDICOR Zrt. Egészségmagazinja

Csökkentett szénhidrát - hosszabb teltségérzet

Témakörök:

Ha csak csekély mértékben szorítjuk vissza a szénhidrátok fogyasztását, kalóriacsökkenés és fogyás nélkül, akkor hamarabb érezzük magunkat jóllakottnak, ami által kevesebbet eszünk, állítja egy előzetes tanulmány.

"Nagyon sokan érdeklődtek az alacsony szénhidráttartalmú diéták iránt, de ezeket igen nehéz betartani, főleg a drasztikus szénhidrát-megvonás miatt.” – mondta a társszerző, Barbara Gower, a birminghami Alabama Egyetem táplálkozástudományi tanszékének professzora.A Nemzeti Egészségügyi Intézet által finanszírozott tanulmány során Gower és munkatársai azt vizsgálták, hogy a szénhidrát mennyiségének visszafogott mértékű csökkentése inkább biztosítja-e a teltségérzetet, mint a tipikus amerikai étrend.

Egy átlagos amerikai napi kalóriamennyiségét 55 %-ban szénhidrátok teszik ki: cukor, keményítő és rost. A kontrollcsoport étrendjét ennek megfelelően állították össze. A tanulmány többi résztvevőjének szénhidrát-bevitelét 43 %-ra csökkentették. Ők a kontrollcsoport 27 %-ához képest 39 % zsíradékot fogyasztottak, hogy ugyanannyi fehérje jusson a szervezetükbe. Azért volt erre szükség, mert a fehérje befolyásolhatja mind a teltségérzetet, mind az inzulinkiválasztást.

A szerzők a visszafogott szénhidrát-diétát 16 felnőtt embernél alkalmazták egy hónapon át. A normál étrendet pedig 14 kontrollszemély tartotta. A kísérlet résztvevői annyi kalóriát vehetek magukhoz, hogy a testsúlyukat szinten tartsa. A kísérlet során minden nap megmérték a súlyukat, és ha testsúlyuk valamely irányba elmozdult, akkor megváltoztatták az elfogyasztott étel mennyiségét. A négy hét elteltével tesztétkezést vettek magukhoz, mely jellemző volt az étrendjükre.

A szénhidrát emésztése során cukor keletkezik. Az étkezés előtt és után megmérték a résztvevők inzulin- és vércukorszintjét, majd megkérdezték, őket, mennyire laktak jól. Kiértékelték az étkezésre adott inzulinválaszt, mivel az alacsonyabb inzulin- és stabil vércukorszint növeli a teltségérzetet, magyarázta Gower.

A kutatók kimutatták, hogy még fogyás nélkül is a szénhidrát bevitelének kisebb csökkentése is elegendő az inzulinszint csökkentéséhez és a vércukor stabilizálásához. A visszafogott mennyiségű szénhidrátot fogyasztók csoportjában a jóllakottság érzése magasabb szintet ért el a reggeli előtt és tovább maradt magasan az étkezés után."Hosszú távon a visszafogott mértékben csökkentett szénhidráttartalmú étrend segíthet a kalóriabevitel mérséklésében, így a fogyókúra támogatásában is.” – mondta Gower. 

Termékajánló:

Kombinált gyümölcscentrifuga, HR1840

Forrás: MediPress

5a3ae39aa9539.jpg

Higanyveszély: eltört a lázmérő!

Fejlesszük egyensúlyunkat bokagyakorlatokkal

Futópadon gyakorolnak a sérült csecsemők