Magazin

MEDICOR Zrt. Egészségmagazinja

Így legyünk fittek a vakációra

Témakörök:

Ezen a nyáron a Berkeley-beli Backroads utazási iroda nagyjából 100 bicikliőrültet küld el egy 260 mérföldes útra Oregon vadonjain át. Öt napon át kapaszkodnak fel az elhagyatott hegyekre, az összes szintkülönbség mintegy 5800 méter lesz. A résztvevők nem extrém sportolók, nem is profik. Átlagos vagy kicsit élénkebb sportéletet élnek, de az út és az emelkedő változtatható azok számára, akik nem akarják magukat annyira megerőltetni. AZ élményért több mint 2 000 dollárt fizetnek, melybe az étkezés és a szállás is beletartozik.

Talán nem a legjobb módja a kemény munkával kiérdemelt szabadságunk eltöltésének, de a Backroads értékesítési és szolgáltatási igazgatója, Rich Snodsmith szerint rengetegen keresik az aktív pihenési lehetőséget, mivel ezek hosszú távú kihívást jelentenek számukra. "Már szeptemberben jelentkeznek a márciusi túrára.” – mondta, - és céljukká válik, hogy addig formába lendüljenek.” A fejlődés és erősítés módszere nem csak a motivációt biztosítja arra, hogy edzettek maradjunk, de elejét veszi annak is, hogy a nyaralás alatt elengedjük magunkat, és csak heverésszünk a tengerparton, meg teletömjük magunkat a hotel éttermében és a repülőtéren. Más szóval, az edzettség megőrzésének trükkje, ha olyan útra fizetünk be, amihez eleve szükséges egy bizonyos erőnlét.

Felkészülés
Az oregonihoz hasonló biciklitúra nem igényel hónapokon át tartó non-stop felkészülést. Snodsmith elmondása szerint tavaly a résztvevők közt akadt egy hollywoodi producer, aki ugyan formában volt, de előtte nem kerekezett sokat. Volt egy michigani párocska, akik rendszeresen edzenek, és egy kaliforniai páros, akik sokat bicikliztek. Carl Foster, a Wisconsin-La Crosse Egyetem emberi teljesítmény laboratóriumának igazgatója elmondta, hogy egy hasonló intenzitású túrára elég könnyű felkészülni (további előnyökkel jár ráadásul, ha egy bizonyos tevékenységre készülünk hónapokon át: segít karban tartani a keringésünket, az izomerőt és javítja a testfelépítést)

Azok, akik megfogadják az Amerikai Sportorvos Szakkolégium javaslatát, és heti öt napon át 30 perces közepes vagy erőteljes testmozgást végeznek, azok bármilyen körülményhez könnyen alkalmazkodnak. Az a legfontosabb, hogy gyakoroljuk azt a tevékenységet, amit majd a vakáció alatt végzünk. Foster szerint a kajakozáshoz például nagyon fontos a felső test erősítése súlyzózással, de mindenképp tennünk kell pár próbautat is a kajakkal, hogy az izmokat egy bizonyos mozdulatsorhoz szoktassuk. Ez igaz más sportokra is, amelyek nagyon specifikus mozgásformát igényelnek, mint pl. a biciklizés vagy a hegymászás. Ha a túra nem szokványos terepen zajlik, arra sem árt magunkat felkészíteni.

Ne feledjük, hogy néhány sporthoz több edzés szükséges, mint másokhoz. A 30 perces edzés jó alapot biztosít, de ha a túra során órákon át erőfeszítéseket kell tennünk, ezzel is számoljunk. Egy hatórás gyalogláshoz Foster azt javasolja, hogy fokozatosan emeljük a megtett utat vagy az időtartamot. Az első tartson mondjuk egy órán át, a következő héten már két órán át, és így tovább. Ha a céltáv felét elérjük, azzal kiválóan megalapozzuk az erőnlétünket.

Élvezzük az előnyeit
Míg az aktív nyaralás során végzett feladatok átmenetileg jelentősen növelik edzettségi szintünket, minimális eredményt érhetünk el ahhoz képest, amit a rendszeres és hosszú távú edzéssel érhetünk el. Egy nyugodt életet élő ember, aki elkezd kocogni, fél év alatt 20 %-kal növeli az oxigénfelvevő képességét. Ez azonban lassan érhető el, és négy napos kemény munkával nem mutatkozik meg ugyanez az eredmény. Trent Hargens, a Ball State Egyetem klinikai edzéspszichológus koordinátora szerint a hosszú távú edzés előnyei közismertek. Segíti a vérnyomás és a vércukorszint szabályozását, melyekkel csökkenthető a szívbetegségek kockázata.

Az értékes előnyök fényében (és a kemény kihívás teljesítése felett érzett büszkeség miatt) az aktív vakáció ideális lehet a szabadságunk eltöltéséhez. Lehet, hogy az oregoni biciklitúra résztvevői fájó lábbal tértek haza, de sikertörténeteiket még sokáig mesélgethetik. „Legtöbbjük számára a túra egyfajta személyes csúcsteljesítménynek minősült.” – mondta Snodsmith.

Termékajánló:

Grizzly Ascent kerékpár

Forrás: MediPress

5a3ae39aa9539.jpg

Higanyveszély: eltört a lázmérő!

Fejlesszük egyensúlyunkat bokagyakorlatokkal

Futópadon gyakorolnak a sérült csecsemők