Magazin

MEDICOR Zrt. Egészségmagazinja

Megalkották a világ legnyugtatóbb szobáját

Témakörök:

Richard Wiseman pszichológus professzor megtervezett és kialakított egy olyan nagyméretű multimédiás teret, melynek célja, hogy még a leggyötrőbb stresszt is kiűzze a gondolatainkból.

A Hertfordshire Egyetem Egészségügyi és Humántudományi Intézetének bemutatójára Wiseman áttekintette a relaxáció témakörében végzett tudományos kutatásokat, és megalkotta a „világ legpihentetőbb szobáját.”

Az egyetem de Havilland részlegében október 21-24 között megrendezésre kerülő bemutatón egyszerre legfeljebb tíz látogatót engednek be ebbe a nagy és szokatlan térbe. Puha matracra feküdhetnek, fejük alá levendula illatú párna kerül. Minden egyes 15 perces foglalkozás során nyugtató zöld fény árad a résztvevőkre, különlegesen komponált zenét hallgatnak, teljesen tiszta, kék eget vetítenek a fejük fölé.

“A modern idők élettempója és a gazdasági válság sokakat stresszben tart. Azért hoztuk létre ezt a helyet, hogy segítsünk nekik kikapcsolódni.” – jegyezte meg Wiseman professzor. „A kutatások szerint a visszafogott zöld fény serkenti az agy dopamintermelését, mely a nyugalom érzését kelti. A mesterséges kék ég pedig egy enyhe mértékben visszaszorítja az érzékelést, így befelé figyelhetnek, nem pedig a mindennapi gondokra.” A zenét külön erre a célra komponálta a Hertfordshire Egyetem zeneprofesszora, Tim Blinko.

“Richard arra kért, hogy írjak egy lassú, határozott ritmusú, alacsony frekvenciájú hangokból álló zeneszámot, melyben nincsenek hirtelen tempóváltások. Egy darabomat teljesen átírtam külön erre a projektre. Egy szoprán szóló énekel benne, de megszólal egy tibeti hangtál is, melyet meditációhoz és húros hangszerek együtteseiben használnak.”

Néhány évvel ezelőtt Wiseman egy nemzetközi tanulmányt vezetett. A sétálási sebességet mérték fel a világ minden táján. Felfedezték, hogy az emberek még soha nem éltek ennyire rohanó és stresszes életet. Remélik, hogy a szoba motiválja majd a különböző embercsoportokat, hogy felvegyék a küzdelmet a stressz ellen, pl. a vizsga előtt álló diákok vagy azok a munkáltatók, akik szeretnék elérni, hogy dolgozóik minél kevesebbet legyenek betegek a stressz miatt. Wiseman professzor megjegyezte: „A korábbi munkáink szerint ezek a színek, hangok és illatok segítik az ellazulást, de ez az első alkalom, hogy ilyen módon kombináltuk őket, és izgalmas lesz megfigyelni a látogatókra tett nyugtató hatásukat.”

A következő kérdőív segít majd felfedni, hogy ki az, aki túlzottan stresszes életet él. Ha ötnél több kérdésre igen a válasz, valószínűleg itt az ideje, hogy kiszálljunk a mókuskerékből.

1.        Többször nézi az óráját, mint mások?

2.        Ha valaki túl sokára ér el egy bizonyos helyre, késztetést érez arra, hogy sürgesse?

3.        Általában Ön fejezi be elsőként az étkezéseket?

4.        Ha megy az utcán, frusztrálja a tény, hogy mások mögött kénytelen toporogni?

5.        Idegesíti, ha egy órát semmittevéssel kell töltenie?

6.        Kifordul-e az éttermekből vagy üzletekből akkor is, ha csak rövid sort kellene végigállnia?

7.        Forgalmi dugóban idegesebb lesz, mint más sofőrök?

Stresszűző tippek:

A stressz növelheti a vérnyomást, befolyásolja az összpontosítás képességét, gyengíti az immunrendszert. Akik nem jutnak el a világ legpihentetőbb szobájába, az alábbi 10 módszer segítségét vehetik igénybe:

1.       Irány a vidék! Kutatások kimutatták, hogy 30 perc a természetben, csendes helyen jelentős mértékben megnyugtat.

2.       Hallgasson nyugtató zenét. Vivaldi Négy évszak című darabja, a relaxációs gyakorlatok vagy a természet hangjai csökkentik a vérnyomást.

3.       Végezzen relaxációs gyakorlatokat. A lábujjaitól haladjon felfele. Először feszítse meg, majd lazítsa el testének minden tagját.

4.       Töltsön időt a barátaival, akik elterelik gondolataik, javítják kedélyállapotát.

5.       Segítsen másokon. A kutatási eredmények szerint akár már egy kis kedvesség javítja a kedvünket és csökkenti a stresszt.

6.       Fogadja el azt, amit nem tud megváltoztatni. Nincs értelme rágódni a múlton, vagy azon, amit nem alakíthatunk át. Inkább azzal törődjünk, hogy a jövőt hogyan tehetjük szebbé.

7.       Mosolyogjon többet. Ne vegye túl komolyan az életet. Fejlessze stressztűrő képességét azzal, hogy mindennek megkeresi a jó oldalát.

8.       Használjon levendulát. A kutatások szerint a legtöbb ember különösen nyugtatónak találja ezt az illatot, sőt, nyugodtabban is alszanak tőle.

9.       Mozogjon! A testedzés segíti az endorfintermelést, így jobban érezheti magát, jobban megnyugszik.

10.    Nézzen fel az égre. Ha szép az idő, feküdjön a fűbe, nézze a tiszta kék eget, és engedje be a pozitív gondolatokat.

Termékajánló:

Pezsgőfurdo, LA59710

5a3ba93943c8c.jpeg

Kis súlyú újszülöttből sikeres felnőtt

5a3ba95f672df.jpeg

Mínusz 9 és fél kiló krumplidiétával

5a3ba9e528e33.jpeg

Fehérjedús fogyókúra