Magazin

MEDICOR Zrt. Egészségmagazinja

Táplálkozási tanácsok várandós vegetáriánusoknak

Témakörök:

Akár egészségügyi megfontolásból, akár lelkiismereti-, vagy vallási meggyőződésből, esetleg, csak mert az illető előnyben részesíti: a vegetarianizmus egyre elterjedtebb. Egy, az Amerikai Dietetikusok Egyesülete által publikált felmérés szerint Amerika felnőtt lakosságának 2,5%-a, Kanada felnőtt lakosságának pedig 4%-a követi a vegetarianizmus valamely ágazatát.

A vegetáriánus étrend nem okoz gondot a felnőtteknek, mégis minden ilyen táplálkozást folytató terhes nőknek fokozott figyelmet, s így előre megtervezett diétát kell követniük, ezzel biztosítva az egészséghez nélkülözhetetlen tápanyagokat saját maguk és a még meg nem született gyermek számára. 

Eltérő vegetáriánus diéták

A vegetarianizmusnak több elterjedt válfaja létezik. A legáltalánosabb diétát követők nem fogyasztanak húst, halat és baromfit, de tojást és tejtermékeket igen. Ezt a típust gyakran lacto-ovo vegetarianizmusként ismerik.

A veganizmus és az életmeghosszabbító diéták követői nem fogyasztanak semmi állati eredetű táplálékot, így tejet és tojást, de még mézet sem. Vega diétát tartó várandós nőknek javasolt az általános vegetáriánus diétára való áttérés, a fogamzás és a terhesség idejére, minthogy ez megkönnyíti a létfontosságú tápanyagok felvételét a szervezetbe, ezzel biztosítva a baba egészséges fejlődését.

A legfontosabb tápanyagok a terhesség alatt

„A vegetáriánus diéta minden szükséges tápanyagot biztosíthat.” – állítja az Amerikai Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma. Hangsúlyozzák továbbá a változatos étrendet, és a következőekben javasolt táplálékok fogyasztását:

1. Fehérjék

Nagy fehérjetartalmú növényekben, úgy, mint főtt száraz bab, borsó, lencse, mogyoróvaj és a szójatartalmú ételek mind gazdagok fehérjében. Tej és egyéb tejtermékek, valamint tojás fogyasztása szintén javasol terhes nők számára. A szója tartalmú ételek és a quinoa (egy dél-amerikai gabonaféle) az egyetlen vegetáriánus táplálék, mely tartalmazza az összes, fejlődéshez nélkülözhetetlen esszenciális aminosavat.

2. Vas

A termékeny korban lévő nők körében gyakoriak vashiányos állapotok, egyrészt a menstruációs veszteségek, másrészt a nem megfelelő táplálkozás miatt. A vas nélkülözhetetlen a szervezet oxigén szállítása szempontjából. Létfontosságú tehát, a fejlődő magzat oxigénellátása miatt, valamint, hogy ne alakulhasson ki vashiányos vérszegénység az anyánál. Magas vastartalommal rendelkeznek a vassal dúsított gabonapelyhek, kenyér és kukorica ételek, valamint a spenót, veteménybab, lencse, fehérrépa és a karalábé, melasz, borsó és egyes szárított gyümölcsök (sárgabarack, aszalt szilva, mazsola).

3. Kalcium

Ahhoz, hogy a baba erős csontokkal és később erős fogakkal rendelkezzen, kalciumra van szükség.

Az anyák számára is fontos a kalcium, hogy megőrizhessék csontozatuk épségét. Legfőbb kalciumforrások a következők: szója termékek, kalciummal dúsított szójatej, fehérrépa, karalábé.

Tej és tejtermékek, fehérjetartalmuk mellett magas kalcium tartalommal bírnak, így ideálisak a terhes nők számára kialakított diétában.

4. Cink

A cink fontos, ún. katalizátorként működik a szervezet számos, esszenciális folyamatában, valamint biztosítja az erős immunrendszert. Szárított babok, cinkkel dúsított kenyér és gabonapelyhek, búzacsíra és tökmagok, valamint a tej tartalmazzák a szükséges nyomelemet.

5. B12 vitamin

Ez a vitamin biztosítja, hogy se az anyánál, se a magzatnál ne alakulhasson ki ún. „megaloblastos anaemia”.  Tejtermékekben, tojásban, valamint az ezzel a vitaminnal dúsított élelmiszerekben egyaránt megtalálható. 

6. Folsav

Folsav hiányában velőcső záródási rendellenességek jelennek meg a fejlődő magzatban. Egyes élelmiszereket (kenyér, kukorica) folsavval dúsítanak, eme súlyos következmények elkerülése végett.

7. Omega-3 zsírsavak

Ezen anyagokat a szervezetünk képtelen előállítani, ezért esszenciálisak, nélkülözhetetlenek a magzat idegrendszerének és szemének kifejlődésében. Annak ellenére, hogy halak és kagylók tartalmazzák legnagyobb mennyiségben, van mód növényi forrás fogyasztására is. Az ALA-t (alfa-linolsav) tartalmazó növények, mint a spenót, sütőtök levelek, repcemag, repce- és szójaolaj, lenmag- vagy dióolaj, valamint az alfa-linolsavval dúsított élelmiszerek fogyasztása kielégíti a szervezet igényeit. Fontos azonban, hogy a gyermekeknek egy éves korukig fokozott szükségük van omega-3 zsírsavakra, idegrendszerük és szemük zavartalan fejlődéséhez, így az alfa-linolsav bevitelét fenn kell tartani a szoptatás alatt is.

Fogyasszon-e táplálék kiegészítőket?

Azon várandós nők számára, akik nem hajlandóak tojás, tej és tejtermékek fogyasztására, javasolt vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmazó kiegészítők szedése. Mielőtt ezt tenné, mindenképpen egyeztessen orvosával, milyen kiegészítők szedését javasolja, a terhesség adott szakaszán. A legújabb kutatások szerint fontos, hogy a kalcium bevitelhez D- és K2-vitamin bevitel is járuljon.

Amennyiben Ön vegetáriánus és gyermeket tervez, vagy már terhes és bizonytalan, a megfelelő diéta kialakításában, úgy forduljon egy dietetikushoz, aki segít Önnek eldönteni a megfelelő élelmiszerek mennyiségének és fajtájának helyes kiválasztását.

Termékajánló:

Gyümölcscentrifuga, CL6819

Forrás: MediPress

Fejlesszük egyensúlyunkat bokagyakorlatokkal

Futópadon gyakorolnak a sérült csecsemők

5a3ae39aa9539.jpg

Higanyveszély: eltört a lázmérő!